Natsiretoriikasta

Victor Klemperer oli juutalainen kirjallisuustieteilijä, joka sattui pitämään päiväkirjaa, kun natsit alkoivat ilmaantua politiikassa. Aistien, jotain suurta edessään, Klempeter jatkoi päiväkirjan pitämistä, siitäkin huolimatta, että Toinen maailmansota raivosi ympärillään.

Näissä päiväkirjoissa Klemperer kirjasi tunteensa ja havaintonsa koskien kansallissosialismia. Erityisesti sen käyttämää kieltä. Koska Kirjailija oli naimisissa “arjalaisen” naisen kanssa, hänet ei passitettu keskitysleiriin, vaan orjaksi saksalaiseen tehtaaseen. Näin Klemperer sai tilaisuuden keskittyä tarkkailemaan natsiyhteiskuntaa.

Näistä päiväkirjoista Klemperer julkaisi vuonna 1947 “LTI: Lingua Tertii Imperii” nimisen tietokirjan. Kirjan otsikko on latinan ja tarkoittaa “Kolmannen valtakunnan kieli”. Koska kirjailija huomasi, että natsien kieli noudatti armeijan pakkomiellettä lyhenteiden kanssa, hän otsikoi kirjan lyhenteellä “LTI”. Oma kappaleeni on portugaliksi.

LTI on pelottavan ajankohtainen kirja, koska ne huomiot, mitä Kelmpeter tekee natseista pätevät yhä uusasteihinkin ja äärioikeistoon.

Teoksen pääteesi on nykyään aika tuttu: natsit vääristelivät kieltä manipuloidakseen ihmisiä. George Orwelin havainnot osoittautuvatkin Klempererin kirjassa aivan oikeiksi. Natsien propagandassa ei ollut olemassa neutraaleja käsitteitä kuin ei ihmisiäkään. Joko olet vastaan tai puolesta.

Natsien kieli koostuikin Yhdysvalloista peräisin olevista mekaniikkaan ja nyrkkeilyyn liittyvistä vertauskuvista. Kirjailijan mukaan kaikista nationalismista huolimatta natsit uskoivat työväestön samaistuvan amerikkalaiseen ilmaisutapaan, joten kaikki natsien toiminta oli kuin nyrkkeilymatsissa tai hallittaessa jotain konetta.

Ajankohtaisempi Klempererin havainto oli natsien tapa käyttää lainausmerkkejä vähätelläkseen halveksimiaan asioita. Kirjailija siteeraa natsilehtiä, joissa esimerkiksi Churchilliin viitattiin ”pääministerinä”, ihan kuin brittiläinen sota-ajan pääministeri ei oikeasti olisi pääministeri.

Pohjoismainen vastarintaliike harrastaa samaa propagandalehdessä. Klempererin mukaan natsit vihasivat niin paljon asioita, että heidän tekstinsä olivat täynnä sarkastisia lainausmerkkejä.

Mutta kirjan kiinnostavin osuus on sen päiväkirjamerkinnät, jotka antavat aikalaiskuvauksen natsien noususta valtaan.

Esimerkiksi Klempeter ei uskonut natsien olevan tosissaan juutalaisvastaisuudessa, eikä moni muukaan. Kirjailija luuli, että juutalaisvainot olivat kaukaista historiaa, joka oli jäänyt inkvisition aikoihin. Eikä se voisi koskaan enää toistua.

Kirjailija mainitsee keskustelun, jossa hänen adoptiopoikansa vakuutti, ettei Adolf Hitler ollut tosissaan antisemitisti, että tämä vain käytti voimakkaita ilmaisuja. Heti kun natsit pääsisivät valtaan, koko juutalaiskysymys unohdettaisiin.

Sitä luulisi ihmisten oppineen Toisen maailmansodan kauhuista, että äärioikeisto on haudan vakavasti rasistinen. Mutta ei. Tänäkin päivänä kuulee saman selityksen, että äärioikeiston rasismi on vain tyhjää tunteitten purkausta, eikä mitään vakavaa. Samalla moni vakuuttaa, ettei holokausti voi toistua, että olemme nyt sivistyneempiä kuin ennen. Klempererin kirja osoittaa, että äärioikeistoa aliarvioitiin jo kerran samasta syystä, kauhistuttavin seurauksin.

Mielenkiintoista on myöskin Klempeterin kuvaus sanasta “keskitysleiri”. Kirjailija mainitsee, että 30-luvun alussa sana herätti mielikuvia eksoottisista siirtokunnista, joissa keskitysleirejä käytettiin “kurittamaan” kapinoivia alkuperäiskansoja.

Kirjailija huomasi natsien puhuvan paljon keskitysleireistä ja kirjasi päiväkirjaansa, että voi hyvinkin olla, että tulevaisuudessa keskitysleiristä tulee pääosin mieleen natsit. Luettuani tämän, ihoni meni kananlihalle, koska juuri niin kävi.

Kielelliset havainnot eivät nykyään ole kovin mullistavia, mutta ne osoittava, ettei äärioikeisto ole paljon muuttunut. Klemperer esimerkiksi havaitsi, että jo ennen natseja sana “sankari” oli muuttunut tarkoittamaan ihmistä, joka vaaransi oman elämänsä jossain urheassa tempussa. Ei ihmistä, joka pelasti toisen ihmisen vaarallisesta tilanteesta. Esimerkkinä Klemperer siteeraa uutisraportteja moottoriurheilijoista, joita kuvatiin sankareina. Natsit taas kutsuivat sankareiksi armeijaansa, mikä oli koko käsitteen täydellinen vääristymä. Nyt sankari oli rasistinen massamurhaaja.

Mutta mielenkiintoisin havainto tässä kirjassa on se, että monet natsien omaksumat käsitteet olivat anglismeja. Erityisen ristiriitaista, kun kansallissosialismi on äärinationalistinen ideologia.

Kirjailija muistaakin mainita, että monille anglismeille on olemassa saksankielinen vastine. Mutta natsit eivät niitä käyttäneet. Samaa voi havaita nykyäärioikeistosta, joka Suomessakin kopioi amerikkalaisen äärioikeiston käsitteitä ja mielikuvia, vaikka niillä ei ole mitään järkeä Suomessa.

Klempererin kirja käsittelee myöskin natsien valeuutisia ja ristiriitaista mediakriittisyyttä. Saksalaiset samaan aikaan tiesivät lehtien olevan puolueellisia, mutta uskoivat kaikkeen, mitä ne sanoivat. Tämä loikin tilanteen, jossa moni saksalainen uskoi että Toinen maailmansota oli sota juutalaisia vastaan, eikä liittoutuneita.

Victor Klempererin “LTI: Lingua Tertii Imperii” on hyvä aikalaiskuvaus Natsi-Saksasta, mutta tietokirjana kielestä se on aika tylsä ja pirstaleinen. Hanna Arendthin pari vuotta myöhemmin julkaistu ”Totalitarismin synty.”(1951) on paremmin kirjoitettu. Klenpeterin kirjassa huomaa, miten äärioikeisto ei ole muuttunut miksikään. Kirjailijan mukaan natsit tarvitsivat juutalaisen vihollisekseen, koska ilman sitä heillä oli vaikeuksia määritellä mikä oli täydellinen saksalaisuus. Tässä näkeekin koko ideologian tyhjyyden, joka lopulta olikin sen tuho. Natseille olikin tärkeämpää hävittää kaikki juutalaiset kuin voittaa sota.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s